Reklamlar
-
Alemi Gayb ve Alemi Şehadet Nedir?
Alemi Gayb ve Alemi Şehadet Nedir?
Gayb alemi, şehadet alemi; yani görünmeyen ve görülen alem. Kuran-ı Kerime göre varlıklar ikiye ayrılır:
a. Görülemeyen, idrak edilemeyen varlıklar gayb alemini teşkil ederler.
b. Görülen, idrak edilen varlıklar ise, şehadet alemini meydana getirirler.
***
*Manevi varlıklar gayb alemindendir. Maneviyat erbabına göre dış yani şehadet alemi, bir görüntüden ibarettir. Asıl hakikat, görülmeyen gayb alemidir. Görülen alem, hakikatin kendisi değil, sadece onun bir tecellisidir.
Bütün mükevvenat bu iki sınıfa ayrılmıştır. Yani beş duyudan gizli kalan gayb alemi ile beş duyudan herhangi biriyle varlığı idrak edilebilen alem... Nitekim Kuran-ı Kerimde, *O öyle Allahtır ki, ondan başka ilah yoktur; görülmeyeni ve görüleni (gizli ve aşikar olan her şeyi) bilendir.*(Sure-i Haşr, 22) buyurulmuştur.
*İnsanoğlunun ilim kaynakları sınırlı olduğu için, ilmi de sınırlıdır. İnsanlar sadece akıl ve duyu organlarıyla hakikatin bilgisine ulaşamazlar. Bu bakımdan akıl ve duyu organlarının yanında, mutlak ilim sahibi Cenab-ı Halik-ı zul-Celalin peygamberleri vasıtasıyla bildirdiği ilimlere muhtaçtır. Fakat peygamberler de, Allah Tealanın kendilerine verdiği ilmin tamamını değil, sadece onun insanlara bildirmesini istediklerini bize aktarırlar.
İnsanlar gaybı bilmediği gibi, cinler de bilemez. Ne var ki cinler latif-ruhani varlıklar olduğundan, görünmeden her yere girip çıkabilirler... Çok süratli hareket imkanına sahiptirler, tayy-i mekan edebilirler. O bakımdan, insanlar için nisbi-izafi gayb olan bazı şeylerin, onlar tarafından bilinmesi
mümkün olabilir.
***
*Nitekim Kuran-ı Kerimde, *Andolsun ki biz, (dünyaya) en yakın semayı kandillerle süsledik-donattık ve onları şeytanlar için atılacak taşlar yaptık. (Atılan bu taşlar, meleklerden sır çalmaya gelen şeytanları öldürür veya sakatlar.) Ve o şeytanlara çılgın alevli ateş azabı hazırladık*(Sure-i Mülk, 5) buyurularak, cinlerin, semadaki bazı gayb haberlerini almak için göğe çıktıklarında yıldızlarla taşlanarak kovuldukları beyan olunmuştur.
*Hasıl-ı kelam, her şeyi bilmek Allaha mahsustur. Beşer ancak, onun bildirdiği kadarını bilebilir. İnsanoğlu, ilim sahasında ne kadar ilerlerse ilerlesin, bildikleri, bilmediklerinin yanında yer küreye nisbetle zerre, deryaya nisbetle bir damla bile olmaz. O bakımdan herhangi bir şey, insana nisbetle gayb olabilir. Ama Allah Tealaya nisbetle hiçbir şey gayb olmaz. Zira onun ilmi her şeyi ihata eder ve hiçbir şey ondan gizli kalamaz. Mümine düşen de, gaybe yakini olarak iman etmektir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum: